Canon startet som et firma som fokuserte på å produsere kameraer av høy kvalitet. I 1936 introduserte Canon det første 35-mm-kameraet med fokalplan, kjent som Hansa Canon. Filmkameraenes død har ikke stoppet Canon. Faktisk fortsetter Canon å utvikle bildeopptakende produkter av høy kvalitet, som for eksempel digitalkameraer, kopimaskiner, styreenheter og telefaxapparater.
Siden den første Hansa Canon kom fram på 1930-tallet og fram til nåtidens digitalkameraer av høy kvalitet fra Canon, har både amatører og profesjonelle fotografer hatt tillit til produkter fra Canon. Presentasjonen av den første skriveren på størrelse med en hånd som enkelt kunne tilsluttes et digitalkamera, kombinerte Canons fotografiske ekspertise med selskapets printerteknologi. Selv om navnet Canon er synonymt med fotografering, er Canon også ledende innenfor andre teknologier.
I 2004 ble Canon plassert som nummer tre i verden når det kom til antall av utstedte patenter i USA. I løpet av firmaets 7 tiår, har de blitt tildelt over 26 000 patenter.
Canon U.S.A. er plassert i Lake Success, New York, under ledelse av president og CEO Yoroku Adachi. Produktutvalget i dag inneholder kameraer og linser, kopimaskiner, bildearkiveringssystemer, skrivere, skannere, telefaksapparater, kameraopptagere/camcorders, kringkastingsutstyr og annet spesialisert utstyr til bildeopptakelse. Canon kjører alle sine funksjoner i overensstemmelse med Kyosei-filosofien. Dette betyr at «Alle folkeslag, uten hensyn til rase, religion eller kultur skal leve i harmonisk forståelse og arbeide sammen i fremtiden». Kyosei kan også oversettes med «det felles gode».
Canon inkorporerer kyosei i alle prosessene sine, fra forskning til distribusjon. Siden «det felles gode» er en drivkraft for Canon, sponser virksomheten også utallige miljømessige, sosiale og utdannelsesmessige programmer. Canon markedsfører sine produkter til forbrukere, forretningsliv og industri. Forbrukere er velkjente med produkter fra Canon, som kikkerter, digital- og filmkameraer, kopimaskiner, skrivere, telefaxapparater, kameraopptagere/camcorders og skannere. Andre produkter omfatter løsninger for nettverksvideo, prosjektorer, visualizers og kalkulatorer. Forretningsverdenen bruker i alminnelighet Canon-produkter i deres kontoromgivelser som kopimaskiner, digitale trykksaker, multifunksjonsprodukter, skrivere og mikrografikk. Systemer for mikrografikk inkluderer skannere, kortlesere og digitale lagringssystemer.
I tillegg til å imøtekomme behovene hos forbrukere i forretningsverden, forsyner Canon også adskillige industriområder med produkter til kringkasting og kommunikasjon, øyebeskyttelsessystemer, systemer til medisinsk bildeopptakelse, løsninger til kontraktformulering, motor Canobeam system/free space-optikk, halvlederutstyr og innkoder/optoelektriske komponenter. Hver av disse produktkategoriene er fylt med produkter som brukes av industrivirksomheter som beskjeftiger seg med kringkasting og produktfremstilling, og som jobber innenfor det medisinske området.
Hvordan ser Canons fremtid ut? Canon fortsetter med å utvikle teknologiene deres i et høyt tempo. For tiden forsker Canon i nanoteknologi – neste generasjons teknologier (herunder robotteknologi og fabrikasjon av DNA-brikker), teknologier vedrørende produksjonsutvikling, miljøteknologier, utstyrsteknologier og teknologier omkring kvalitetsstyring. Selv om film fort kan være passé, så nekter Canon å gi opp. Du skal heller forvente å se «kyosei» i praksis og en mengde nyskapende Canon-produkter i mange år fremover.